Tak wygląda woreczek z życiem! - nie bądź obojętny zostań dawcą szpiku kostnego.

By | 20:31 34 comments



Kiedy zdecydujesz się na to by zostać dawcą szpiku kostnego i tym samym podarować swojemu bliźniakowi genetycznemu życie oczekujesz na telefon z informacją, że zostałeś wytypowany i być może będziesz mógł/a podarować cząstkę siebie. 

Ciekawość jakie badania i jak w ogóle wygląda ten cały proces jest na pewno bardzo duża. 

Kiedy dostajemy telefon z fundacji osoba dzwoniąca pyta Nas o gotowość do zostania Dawcą oraz o dostępność. Następnie jesteśmy pytani o stan Naszego zdrowia oraz dostajemy wszelkie wskazówki co krok po kroku będzie następowało. Na tym etapie zostaniemy umówieni w najbliższym ośrodku zdrowia , gdzie pobiorą Nam krew w celu przeprowadzenia weryfikujących badań potwierdzających zgodność tkankową pomiędzy Tobą a Pacjentem. Czas oczekiwania na decyzję kliniki Pacjenta zazwyczaj wynosi od 3 tygodni do 3 miesięcy po pobraniu krwi i przeprowadzeniu typizacji potwierdzającej.Po potwierdzeniu przez klinikę Pacjenta konieczności pobrania Twojego szpiku, zostaniesz umówiony w klinice pobierającej na szczegółowe badania.

Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi

Jakie badania należy przejść by zostać dawcą ?


  • pobranie krwi
  • badanie moczu
  • usg brzucha
  • zdjęcie RTG
  • EKG

Jak pobiera się komórki macierzyste ?


  • Z krwi obwodowej 
Taki sposób jest stosowany w 80% przypadków. Przed pobraniem przez 5 dni Dawca przyjmuje czynnik wzrostu G-CSF, aby zwiększyć ilość komórek macierzystych w krwi obwodowej. Jest to substancja produkowana również naturalnie w organizmie człowieka np. w momencie przechodzenia infekcji. Podczas przyjmowania czynnika mogą wystąpić objawy grypopodobne. Komórki pobiera się metodą zwaną aferezą. W dniu pobrania krew Dawcy wyprowadzana jest z jednej ręki, następnie przechodzi przez maszynę, gdzie separowane są komórki macierzyste i wraca do organizmu poprzez drugą rękę. Metoda ta nie wymaga hospitalizacji .

  • Z talerza kości biodrowej
Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym.  Od znajdującego się w narkozie Dawcy pobiera się (przy użyciu specjalnej igły) z talerza kości biodrowej (nie jest to rdzeń kręgowy) ok. 1 litra mieszaniny szpiku kostnego i krwi. Mieszanina zawiera ok. 5% szpiku kostnego, regenerującego się całkowicie w organizmie w ciągu ok. 2 tygodni.Dawca przyjmowany jest na oddział zwykle dzień przed pobraniem szpiku. W szpitalu pozostaje 2-3 dni. 

PRZYWILEJE DAWCY

Każdej osobie, która odda krwiotwórcze komórki macierzyste dając szansę na życie choremu, przysługuje w zależności od ilości pobrań odznaka "Dawcy Przeszczepu" lub "Zasłużonego Dawcy Przeszczepu".

Każdemu "Dawcy Przeszczepu" przysługują uprawnienia do korzystania poza kolejnością z ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.

Każdemu " Zasłużonemu Dawcy Przeszczepu" przysługują uprawnienia do korzystania poza kolejnością z ambulatoryjnej opieki zdrowotnej oraz do bezpłatnego zaopatrzenia w leki podstawowe i uzupełniające oraz leki, które świadczeniobiorca posiadający tytuł „Zasłużonego Dawcy Przeszczepu” może stosować w związku z oddawaniem szpiku lub innych regenerujących się komórek i tkanek (do wysokości limitu określonego w art. 38 ust. 1 ustawy).

Jeżeli ktoś chce uzyskać większą wiedzę lub ma ochotę zamówić pakiet rejestracyjny to  można to zrobić na stronie DKMS

Pamiętajmy , że możemy pomóc drugiej osobie dla której jesteśmy jedynym ratunkiem. 

Pomaganie nie boli , pomaganie cieszy :) 


Nowszy post Starszy post Strona główna

34 komentarze:

  1. Ja choruję na nowotwór, więc nie mogę zostać dawcą, ale serdecznie zachęcam wszystkich do tak wspaniałego i wielkiego gestu wobec drugiego człowieka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja się boję pobierania krwi, choćbym bardzo chciała być takim dawcą to nie dam rady.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem, a kartę noszę w portfelu. Krew też oddaję regularnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Od kilku lat jestem Dawcą, tak samo jak byłam Dawcą Krwi (ze względu na liczne wylewy podskórne jednak mi odradzono dawstwo). I zgadzam się też na przeszczepy w razie śmierci. Niech inni mają ze mnie pożytek skoro mogę coś od siebie dać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja krwi oddawac nie moge ze wzgledu na to,że cale zycie mecze sie z anemia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Od trzech lat jestem zarejestrowania w tej bazie jednak nie miałam okazji jeszcze nikomu pomóc. Jeśli nadarzy się okazja, z pewnością nie będę się wahać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem zarejestrowana, jednak jeszcze nie zdarzyło mi się, że mogłam komuś pomóc. Jednak jeśli będzie kiedyś w moim życiu taka sytuacja to jak najbardziej nie będę rezygnować

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz rację. Trzeba pomagać i nie można być obojętnym. Dobrze, że napisałaś ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem zarejestrowana. Zgadzam się, że to coś, co warto zrobić. Dla nas może to oznaczać odrobinę bólu czy chwilową niewygodę, ale drugiemu człowiekowi może uratować życie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie oddawalam krwi. Wiem o tym że każda kropla może uratować innym życie.. Pomaganie jest ok.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogę oddawać krwi ze względu na zdrowie. Niestety, to nie jest takie oczywiste, że każdy może być dawcą, a niektórzy naskakują na ludzi i się kłócą, że jak można nie chcieć pomóc. Cóż, można nie chcieć lub można nie móc, po prostu.

    OdpowiedzUsuń
  12. w banku szpiku jestem od dawna, krem oddaję jeszcze dłużej. właśnie jak tylko wyzdrowieje mam w planach udać się do centrum krwiodawstwa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja ostatnio coraz więcej o tym myślę, póki co odkąd skończyłam 18 lat noszę zawsze przy sobie zgodę na pobranie organów w razie śmierci.

    OdpowiedzUsuń
  14. Taka pomoc jest bardzo przydatna ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pomoc jest ważna kazdemu może przydac się nasza cząstka 💗

    OdpowiedzUsuń
  16. Sama ze względów zdrowotnych nie mogła bym zostać dawcą, mój mąż regularnie oddaje krew ale planuje też zapisać się jako dawca szpiku

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja jestem już w bazie od 8 lat ❤️

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja już dawno jestem w bazie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja niestety ze wzgledów zdrowotnych nie mogę ani oddać krwi ani być dawcą :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Szanuję wszystkich, którzy się rejestrują jako dawcy szpiku. To może uratować komuś życie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja jestem zarejestrowana już od wielu, wielu lat. Póki co mój szpik nie był potrzebny, ale nigdy nie wiadomo.

    OdpowiedzUsuń
  22. To musi być niesamowite uczucie gdy wiesz, że gdzieś tam, Twój genetyczny bliźniak dostał od Ciebie szansę na nowe życie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Pomaganie innym wyzwala w człowieku chęć działania. Ulga człowieka, który otrzyma pomocną dłoń rzutuje na całość. Tak naprawdę wszyscy czujemy się lepiej. Pomagajmy.

    OdpowiedzUsuń
  24. To świetna sprawa, niestety nie mogę być dawcą

    OdpowiedzUsuń
  25. Myslę że nie nad czym się zastanawiać.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak czytam te wpisy nadchodzi nadzieja. Pomyśleć tylko, że tyle ludzi ma ochotę pomagać.

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo ważny i potrzebny wpis! Same musimy oddać krew :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ważny wpis, warto o tym mówić! Od jakiegoś czasu myślę o tym, żeby zarejestrować się jako dawca i chyba wreszcie to zrobię. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. 56 yr old programmer iii danielle shimwell, hailing from noelville enjoys watching movies like the private life of a cat and handball. took a trip to monastery and site of the escurial and drives a eclipse. internet

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za każdy komentarz, który motywuje mnie do dalszej pracy. Staram się w 1 kolejności odwiedzać blogi, które pozostawiają ślad u mnie.

Proszę o NIE SPAMOWANIE trafię do Was :)